مهدی تهرانی: آخرین ساخته جوزپه تورناتوره کارگردان ۵۷ ساله ایتالیایی یک اثر انگلیسی زبان است. از سال ۱۹۸۶ که تورناتوره وارد کار فیلمسازی شد، تمام ۱۲ فیلم قبلی‌اش را به زبان ایتالیایی تولید کرده بود.

جفری راش

"بهترین پیشنهاد" (the best offer)  داستان زندگی مرد میانسالی است به نام ویرژیل، که در مکان و زمانی که اصلا انتظارش را ندارد ناگهان عاشق می‌شود.

نقش ویرژیل در "بهترین پیشنهاد" را بازیگر سرشناس انگلیسی جفری راش بازی کرده است. آنچه در پی می‌آید گزیده گفتگویی است که جفری راش در باره این فیلم و شخصیت ویرژیل با شبکه تلویزیونی بی بی سی 1 داشته است:

  • پیش از این نیز تورناتوره از شما به عنوان بازیگر محبوب خود یاد می کرد.آیا زمان زیادی برد تا مجاب شوید در این پروژه باشید؟

اصلا اینگونه نبود که زمان زیادی ببرد."بهترین پیشنهاد" وقتی از سوی تورناتوره برایم فرستاده شد، تا زمانیکه پذیرفتم در آن بازی کنم چیزی حدود 10 دقیقه زمان برد. یعنی در حد فاصل دم کردن یک قوری چایی. داستان درونمایه‌ای خاص داشت. قرار نبود قصه‌ی یک آدم خوشبخت روایت شود. در واقع در این فیلم، ویرژیل کسی است که در جایی و زمانی که اصلا انتظار ندارد دچار تحول روحی و عاطفی می‌شود. همین پرچالش بودن شخصیت برایم اهمیت ویژه‌ای داشت.

  • پس در واقع از چالش‌های این نوع کاراکتر ها لذت می‌برید؟ کاراکترهایی که ابتدای داستان، هویت خاصی دارند و در پایان به شخص دیگری بدل می‌شوند؟

در واقع همین طور است. حتی در کارهای فانتزی که اخیرم هم کار کرده‌ام حد مطلوب برایم همین نوع کاراکتر است. ویرژیل یک برگزار کننده حراجی است. البته کار او جنبه فرهنگی نمادین نیز دارد. چرا که کار اصلی او برگزاری حراجی‌های عتیقه است. اشیایی که هنری هستند و تاریخی پشت سر آنها وجود دارد. در حقیقت او یک کارشناس کارکشته هم هست که نمی‌توان سرش را کلاه گذاشت.

  • در زندگی عادی چطور؟ تفاوت او در زندگی شخصی‌اش با مدیر برگزاری یک حراجی چگونه بود؟ به هرحال در طی فیلم می‌بینیم که ویرژیل فقط روی کارش تمرکز دارد؟

دقیقا همینگونه است. شخصیت ویرژیل اگرچه در کار حرفه‌ای‌اش موفق است اما در زندگی روزمره به کلی مغزش پاره سنگ برمی‌دارد. یعنی او توانایی ندارد که دوست خوب و بد را از هم تشخیص دهد. او در زندگی‌اش کمتر بحران عاطفی دیده و نمی‌توانسته کسی که واقعا او را از ته دل دوست داشته با کسی که به دروغ به او اظهار محبت می‌کرده را از هم تشخیص دهد. این یک تراژدی به نوعی غم افزا و از سویی خنده آور هم هست. او اشیا مرده و اجسام تقلبی را می‌تواند از شی حقیقی تشخیص دهد اما برای دنیای زنده ها اصلا چنین تبحری ندارد.

  • به نظر می رسد سهم بازیگر زن در فیلم بهترین پیشنهاد به شدت کمرنگ باشد .اگر درست گفته باشم این مهم بدلیل نوع بازی بازی خاص شما است یا اینکه به درونمایه داستان بر میگردد؟

بهترین پیشنهاد،طبیعتا یک فیلم تمام مردانه نیست.اتفاقا سهم کاراکتر زن یعنی سیلویا هوکس(بازیگر نقش کلیر) بسیار تاثیر گذار است. حتی دیدید که  ،سیلویا حدود نیمی از فیلم فقط با صدا یش در کار حضور دارد.به هرحال ویرژیل شخصیتی است که باید به مرور به تماشاگر معرفی می شد.او یک منزوی درجه اول است.با هیچ کس مرتبط نیست و سرش شدیدا به کار خودش گرم است.واین اوضاع و احوال تقریبا ثابت است که ناگهان او وارد دنیایی جدید می شود و مفهوم عشق را درک می کند.

  • بهترین پیشنهاد چه جایگاهی در کارنامه حرفه ای تان دارد؟

باید بگویم یکی از بهترین پروژه های دوران کاری من بوده. ویرژیل یکی از پر چالش‌ترین شخصیت‌هایی بوده که توسط جفری راش زنده شده است.حتی می توانم بگویم به نظرم شاید همچنین شخصیتی وجود داشته است.پایان تراژیک فیلم نیز بر این چالش تاثیر گذار است.او تا آخرین لحظه ها در نمی یابد عشق خریدنی نیست.او متوجه نیست که باید منتظر بماند تا محبت و عاطفه از راه برسد. نمی‌توان مانند خرید و فروش آثار عتیقه و یا هر چیز دیگری قیمتی روی عشق و محبت قرار داد.

جفری راش جوزپه تورناتوره

جفری راش و جوزپه تورناتوره در پشت صحنه فیلم بهترین پیشنهاد (2013)

کد خبر 236888

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز